De eerste paar dagen.. vakantie! - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Ellen - WaarBenJij.nu De eerste paar dagen.. vakantie! - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Ellen - WaarBenJij.nu

De eerste paar dagen.. vakantie!

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

01 November 2017 | Indonesië, Sanur

Hallo allemaal!

Het is vandaag woensdag 1 november, en we zijn hier dus al een week! De tijd gaat snel en omdat er zo veel te doen is, heb ik niet zoveel tijd gehad om te schrijven. Maar we hebben nu een rustig middagje, er zijn geen duiklessen want alles is gesloten vandaag vanwege een hindoeïstische feestdag. De hindoes op Bali geloven dat als ze vandaag geld verdienen, ze gestraft worden door de goden en dat de vulkaan Agung gaat uitbarsten. Dus iedereen blijft thuis en voor het eerst sinds we hier zijn is het rustig op de weg!

Laten we eerst nog even terug gaan naar onze eerste dagen hier. Na een bezoekje aan de duikschool zijn we erachter gekomen dat we pas maandag zouden beginnen, we waren dus vrijdag, zaterdag en zondag vrij! Tijd om op verkenningstocht te gaan…

Vrijdag zijn we naar de “Hidden Canyon” geweest op ongeveer een half uur met de scooter hiervandaan. De Hidden Canyon bestaat eigenlijk uit drie verschillende canyons, waarbij een rivier op hoge snelheid tussen twee rotswanden stroomt. Aangekomen bij de canyon kwamen we erachter dat we een gids nodig hadden om de canyon te kunnen betreden. Er stond een groepje van drie toeristen te wachten op ons, die graag de prijs van de gids met ons wilden delen. Dat hebben we gedaan, dus we zijn met z’n vijven achter de gids aan gegaan. Wat een avontuur! We kwamen er snel achter dat het hebben van een gids zeker geen overbodige luxe was! De wandeling ging over, door, langs de rivier en met de regenval van de afgelopen tijd stond het water hoog. Daar waar we op de foto’s vooraf mensen tot de knieën in het water zagen, stonden wij er tot de nek in, haha. Tassen moesten we zorgvuldig op ons hoofd dragen. Toen onze gids zelf twee keer viel en door de stroming werd meegenomen, moesten we wel even slikken! Maar we zijn er in één stuk uitgekomen met weer een mooie ervaring rijker en een prachtig gebied op ons netvlies.

De volgende dag hebben we besloten om een waterval te bezoeken. Dit keer moesten we iets verder rijden, een uur ongeveer. Zodra we van de grote weg af waren, kwamen we in een prachtig plattelandslandschap (die overigens totaal niet op ons Nederlandse platteland lijkt), rijstvelden, palmbomen, kleine dorpjes waar de dieren vrij rondlopen en groen zover het oog rijkt. Uiteindelijk bij de waterval aangekomen, na 1 euro te hebben betaald voor de entree, begonnen we aan onze afdaling. Na een paar gladde stenen trappen kregen we eindelijk de Dusung Kuning waterval in zicht: prachtig! Water denderde van 25 meter hoog naar beneden in een natuurlijk zwembad. Na die afdaling van 20 minuten konden we de verleiding niet weerstaan om een frisse douche te nemen in de waterval. We zijn een paar uur gebleven en in al die tijd was er niemand te bekennen, wat een luxe! Tevreden zijn we weer teruggelopen en hebben een heerlijke “es teh” (ijsthee) gedronken met uitzicht op de groene rijstvelden. Het was een mooie dag.

Zondag dan toch maar serieus aan het werk gegaan, ik moest een boek van 250 pagina’s lezen en leren voor maandag, dus we hebben er een rustig dagje van gemaakt. We hebben alleen ’s ochtends nog even heerlijk koffie gedronken, échte koffie, waar vooral Thomas aan toe was na een paar dagen zonder . ’s Avonds hebben we gegeten op de nachtmarkt, waar elke avond een stuk of twintig verschillende kraampjes heerlijk lokaal eten verkopen, een plek waar we al meerdere keren zijn geweest sinds we hier zijn. Onze “klasgenoten” van de duikschool zijn zo vriendelijk geweest om ons allerlei handige tips te geven over het dagelijks leven hier, dus we voelen ons hier al helemaal thuis!

De volgende keer vertel ik over onze duiklessen, waar we vanaf maandag mee zijn begonnen.

Groetjes, Ellen en Thomas

P.S. De harpoenen waren achtergebleven in Kuala Lumpur, maar ze zijn naar ons opgestuurd en staan hier nu veilig op de kamer!